نوشته شده توسط : امين

بررسي مادربرد ASROCK H55DE3


 

با عرضه آخرين سري پردازنده هاي شرکت اينتل که به هسته گرافيکي مجتمع مجهز هستند، توليد کنندگان مختلف اقدام به ارايه مادربردهايي براي بهره گيري از اين قابليت کردند. مادربرد ASROCK H55DE3 از جمله همين محصولات است که در اين مقاله به بررسي آن خواهيم پرداخت.
 

FASROCK توليد کننده اي است که در ابتدا با هدف نفوذ به بخش محصولات ارزان قيمت در بازار مادربرد تاسيس شد. اين شرکت سال ها پيش از ASUS جدا شد و به فعاليت مستقل خود ادامه داد. در واقع ASROCK به خاطر مادربردهاي متفاوت و نوآورانه خود شهرت پيدا کرده است. براي مثال، شما مي توانيد يک مادربرد ASROCK را پيدا کنيد که هر دو اسلات گرافيکي AGPو PCI Express بر روي آن تعبيه شده اند. مادربرد H55DE3 که در اين مقاله به بررسي آن خواهيم پرداخت يکي از تازه ترين محصولات شرکت ASROCK است که از چيپ ست H55 شرکت اينتل استفاده مي کند.
با معرفي پردازنده هاي Core i5و Core i3مبتني بر هسته Clarkdaleو سپس نسخه هاي موبايل آن ها با هسته Arrandale که به يک هسته گرافيکي مجتمع مجهز هستند، شرکت اينتل سه چيپ ست H55.H57و Q57را براي بهره گيري از اين تراشه ها عرضه کرد. هر سه چيپ ست مذکور از سوکت 1156پشتيباني مي کنند اما در زمينه خروجي هاي ويديويي تفاوت هايي با يکديگر دارند.
در اين ميان، H55 ساده ترين چيپ ست اين گروه به شمار مي آيد که با برادران بزرگترخود سه تفاوت عمده دارد: فقدان پشتيباني از يک حالت RAID بر روي کنترلر SATA داخلي، کاهش تعداد مسيرهاي PCI Express از 8 به 6 و درنهايت پشتيباني از 12 درگاهUSB به جاي 14 درگاه در نسخه هاي سطح بالاتر.
مادربرد H55DE3 در يک بسته بندي با طراحي نسبتاً ساده ارائه مي شود. با اين حال پس از باز کردن اين پوشش ساده به هيچ وجه احساس نمي کنيد که با يک محصول سطح پايين مواجه هستيد. اين مادربرد از يک PCB سياه رنگ استفاده مي کند و ترکيب رنگ هاي آبي و نقره اي بر روي آن، ظاهر حرفه اي تري را براي H55DE3 به همراه دارند.
اين مادربرد رسماً در اندازه ATX عرضه شده، اما ابعاد آن اندکي کوچکتر از ATX استاندارد است. در عين حال، ASROCK به خوبي از فضاي قابل دسترسي بر روي اين مادربرد خود استفاده کرده و ويژگي هاي مناسبي را در اختيار شما قرار مي دهد. ترکيب اندازه مادربرد و مجموعه مؤلفه هايي که بر روي آن پياده سازي شده اند، يک چيدمان خلوت را ايجاد کرده است. همين ويژگي باعث مي شود که شما براي اتصال قطعات مختلف بر روي مادربرد با هيچ مشکلي مواجه نشويد. در کنار سوکت 1156 که از پردازنده هاي. Core i5.Core i3.Core i7و Pentium G6950 پشتيباني مي کند، شما مدار تغذيه برق اين مادربرد را مشاهده مي کنيد که از يک طراحي 5 مرحله اي (1+4) برخوردار است.
پردازنده هاي مبتني بر سوکت 1156 از ساختار حافظهDDR3 دوکاناله پشتيباني مي کنند. H55DE3 نيز 4 اسلات را در اختيار شما قرار مي دهد که مي توانيد حداکثر 16 گيگابايت حافظه را بر روي آن ها نصب کنيد. اين مادربرد از ماجول هاي DDR3 با فرکانس 1066.1333.1600.1866.2133.2600پشتيباني مي کند که سه فرکانس آخر تنها در حالت اورکلاک شده قابل استفاده خواهند بود.
H55DE3 به چهار اسلات PCI Express مجهز است، دو اسلات X16 و دو اسلات X1. اسلات X16 اصلي که با رنگ آبي مشخص شده با16مسير فيزيکي کامل کار مي کند، اما اسلات X16 سفيد رنگ دوم تنها 4 مسير فيزيکي را در اختيار دارد. هرچهار اسلات مذکور از استاندارد PCI Express 2.0 پشتيباني مي کنند. شما مي توانيد بر روي اين مادربرد از پيکربندي هاي CrossFireXو Quand-GPU CrossFireX استفاده کنيد. براي پشتيباني از کارت هاي قديمي تر، دو اسلات PCI نيز در اختيار شما قرار دارند.


به رغم آن که مادربرد مورد بحث بيشتر براي کاربراني در نظر گرفته شده که تصميم به ارتقاي سيستم هاي قديم تر خود دارند تا عملکرد آن ها را ارتقا دهند، اما به عنوان يک مادربرد نسل جديد شما هيچ اثري از کانکتورهاي IDEو يا فلاپي ديسک نمي بينيد. در زمينه ذخيره سازي، H55DE3 تنها چهار درگاه SATA 3Gb/sرا در اختيار شما مي گذارد. اين کانکتورها با رنگ قرمز در گوشه پايين و سمت راست مادربرد قرار گرفته اند. البته همانطور که قبلاً نيز اشاره کرديم، شما نمي توانيد يک آرايه RAIDرا بر روي اين مادربرد پيکربندي کنيد. البته شما در عين حال به دو درگاهeSATA نيز بر روي پانل پشتي مادربرد دسترسي خواهيد داشت. اين درگاه ها به صورت ترکيبي براي اتصال ابزارهاي eSATAو همچنين USBقابل استفاده خواهند بود.
اين مادربرد 12 درگاه USB 2.0 را در اختيار شما مي گذارد، 6 عدد از اين درگاه ها بر روي پانل پشتي مادربرد تعبيه شده اند (2 درگاه به صورت ترکيبي باeSATA) و 6 درگاه باقيمانده نيز از طريق سه کانکتور داخلي بر روي خود مادربرد تأمين مي شوند.
در زمينه امکانات گرافيکي، همانطور که گفتيم چيپ ست H55 از قابليت هاي گرافيکي مجتمع پردازنده هاي جديد اينتل پشتيباني مي کند. براي استفاده از اين قابليت ها، شما يک خروجي (D-Sub(VGA، يک خروجDVI-D و همچنين يک خروجي HDMI را در اختيار داريد.
علاوه بر مواردي که به آن ها اشاره کرديم، شما بر روي پانل پشتي مادربرد به يک کانکتور PS/2 براي صفحه کليد، درگاه هاي ورودي/خروجي صدا و يک کانکتور RJ45 براي اتصال به شبکه گيگابايتي را در اختيار خواهيد داشت. H55DE3 براي تأمين صداي 8 کاناله (7،1) از کدک صوتي Via VT17185و براي درگاه شبکه خود از کنترلر Realtek RTL8111DL بهره مي گيرد.
ويژگي جديد ديگري که به ASROCK همراه اين مادربرد خود ارائه مي کند،TURBO 50 نام دارد. TURBO 50آخرين نرم افزار اورکلاکينگ اين شرکت به شمار مي آيد و به کاربران امکان مي دهد که پردازنده خود را از طريق نرم افزار اورکلاک کند. از سوي ديگر، مادربرد H55DE3 در تنظيمات بايوس خود نيز امکانات جالب توجهي را براي اورکلاکينگ در اختيار کاربر قرار داده و در عين حال عملکرد پايداري را در شرايط اورکلاک شده به نمايش مي گذارد. در واقع قابليت هاي اين مادربرد ارزان قيمت مي تواند بسياري از کاربران با تجربه را غافلگير کند.
آزمايش هاي عملکردي ما نشان دادند که مادربرد ASROCK H55DE3 با يک پردازنده Core i5 661(دو هسته اي، 3/33 گيگاهرتز ) به آساني و بدون نياز به يک کارت گرافيکي جداگانه قادر به اداره ويديوي 1080pخواهد بود. البته اگر قرار باشد از اين مادربرد در سيستمي استفاده کنيد که براي اجراي بازي ها در نظر گرفته شده، به طور حتم ترجيح مي دهيد از يک کارت گرافيکي به روز استفاده کنيد. در غير اين صورت يک پردازنده Clarkdale با قابليت هاي گرافيکي مجتمع خود مي تواند نيازهاي شما را به طور کامل برآورده سازد.
اين مادربرد با يک پردازندهCore i7-860 (چهار هسته اي، 2/8 گيگاهرتز) در آزمايش مقايسه اي CineBench 10 توانست امتيازهاي4814 و17817 را به ترتيب در آزمايش هاي Single-ThreadوMulti-Thread به دست آورد. اين يک نتيجه بسيار خوب براي يک مادربرد با چنين قيمتي به شمار مي آيد.
گذشته از وجود تنها 4 درگاهSATA و همچنين فقدان اينترفيس هاي USB 3.0 و SATA 3Gb/s روي اين مادربرد، مي توانيم بگوييم که H55DE3 وظيفه اي که براي آن درنظر گرفته شده است را به خوبي انجام مي دهد و اگر شما بيشتر به دنبال يک سيستم با قابليت هاي متوسط هستيد که بتواند نيازهاي روزمره و همچنين رسانه اي شما را بر عهده بگيرد اما انتظار نداريد که روي آن به اجراي بازي هاي سنگين بپردازيد H55DE3، شما را نااميد نخواهد کرد. حتي اگر بخواهيد به اجراي آخرين عناوين بازي ها بپردازيد، اسلات PCI Expressx16 اين مادربرد چنين امکاني را براي شما فراهم خواهد کرد.
مزايا - قيمت مناسب، پشتيباني از دامنه کامل پردازنده هاي مبتني بر سوکت 1156، پتانسيل بالاي اورکلاکينگ
معايب - تعداد کم درگاه هاي SATA، فقدان اينترفيس هاي جديد USB 3.0و SATA 6Gb/s





:: بازدید از این مطلب : 360
|
امتیاز مطلب : 56
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
تاریخ انتشار : پنج شنبه 22 ارديبهشت 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
حسین کبریتی در تاریخ : 1390/2/13/2 - - گفته است :
سلام امین
خیلی وبلاگ عالی داری من که کیف کردم
عکس ناظمی هم که گذاشتی واقا عالیه
فقط قالب وبلاگت رو درست کن این برا خاطره است نه برای خبر جالب @ };-

/weblog/file/img/m.jpg
davood در تاریخ : 1390/2/13/2 - - گفته است :
سلام
وبلاگ خوبي درست كردي . تبريك مي گم . خوشحال ميشم اگر سايت ما را هم با عنوان خريد فلش هاي فانتزي لينك كني . منم لينكت كردم .
فروشگاه اينترنتي ماد سيستم ايرانيان با جديدترين فلش هاي فانتزي روز دنيا با كيفيتي برتر و قيمتي مناسب در طرح هاي فلش طرح قلب ، فلش طرح بطري ، فلش طرح توپ ، فلش طرح چوب ، فلش طرح دستبند ، فلش طرح ريموت بنز و فلش طرح شكلات را تا چند روز آينده روانه بازار ايران خواهد كرد . مفتخريم طرح هاي كلاسيك ، جوان پسند و زيبايي از فلش ها را در دو نوع 4 گيگ و 8 گيگ به هموطنان عزيز ارائه مي دهيم .
فلش هايي كه در آينده اي نزديك بازار ايران را تسخير خود خواهد كرد .
براي اطلاعات بيشتر و ديدن فلش هاي فانتزي كه بدون شك شما را مبهوت خواهد كرد به آدرس سايت ما كه در زير هم آمده است مراجعه فرماييد .
http://www.maadiransystem.com/


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: